Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Iveta Bartošová, Čapek a novinářská etika

Je to paradox! Celé odpoledne jsem strávila pročítáním fejetonů, článků a všeho možného, co se týče novinářské činnosti Karla Čapka.

Chtěl psát demokraticky (myslím, že se mu to povedlo), kritizoval, jak si někteří novináři neověřují zdroje (již tehdy) a založil v československu pobočku PEN klubu, která má ve stanovách například to, že je proti všem formám potlačování svobody a šíření lživých informací (či jejich záměrnému zkreslování).

Poslední dobou čtu noviny málo. K příjmu informací používám poslechu ústní lidové slovesnosti, která funguje dosti spolehlivě a většinou, až když o nějaké události slyším dva dny po sobě, vyhodnotím ji jako podstatnou a jdu se o ní informovat zevrubněji z více zdrojů, abych si na ni mohla udělat vlastní názor.

 Možná mě budete pokládat za ignoranata, pro mě je to však jakási forma obrany před tolikerými negativními zprávami a někdy zkrátka před informacemi vůbec, mám pocit, že je jich nějak moc.

Díky tomu bych nepředpokládala, že zprávy o jedné veřejné osobě budou pro mě podstatné, o Ivetě Bartošové jich však bylo tolik, že jim nešlo uniknout, ani když jste se poctivě snažili vyhnout všem tabákům, trafikám i jiným obchodním zařízením, kde nabízejí tiskoviny.

Tehdy jsem si pro sebe řekla: chudák ženská a nechala to být. Dnes ale, když mě můj lidový zpravodaj informoval o tom, že následovala cestu Anny Kareniny, byla jsem zaskočena, smutná, protože umřel člověk a protože díky její nahrávce Holka modrooká jsem se v pěti letech naučila tancovat polku u nás v obýváku.

Přečetla jsem si, jak se ta tragická událost odehrála a vrátila jsem se k Čapkovi. Vedle jednoho z jeho fejetonů na webu Lidových novin mi však najednou vyskočila nabídka na přečtení článku: Baldýnský: Milý národe, Iveta Bartošová není věc. S tím jsem souhlasila a tak mi to nedalo a článek jsem otevřela. Pan Baldýnský v něm apeluje na národ, aby toho nechal, aby se nepodílel na tom kolotoči: lid chce tyto informace, tak my mu je dáme, když nebudou, přimyslíme.

To byl od autora záslužný čin.

Součástí toho článku byl však i odkaz na vyjádření ředitele bulvárního webu Extra.cz pana Pavla Novotného. Cituji doslova: „Samozřejmě, my ji teď zabijeme. Ona už se zabíjí sama. Faktem je, že na ní dlouhé roky parazitujeme, lidsky ji až lituji. Uvědomuji si, že když ji nafotím pomočenou, je to nedůstojné, a že tím přispíváme k jejímu blížícímu se konci.“ „Problém je v tom, že informace o Bartošové jsou tak velmi žádané, že to jinak nejde… V takovém případě jdou hranice stranou a my na ní budeme parazitovat až do konce a ještě půl roku po něm. Je to tvrdé, morálně špatné, ale je to tak.“

Za tu sebekritiku mu jistě Svatý Petr před nebeskou branou dá aspoň lízátko. Já jsem však po přečtení tohoto vyjádření byla znechucena a také jsem znejistěla. Co s tím, co má člověk dělat, když se na takovém nehumánním chování podílí půlka národa?

Tato otázka bohužel patří mezi řečnické. Za sebe však jen říkám, pokud lid chce číst o lidech, ať čte raději Čapka.

V článku jsou použity následující zdroje:

http://www.lidovky.cz/baldynsky-mily-narode-iveta-bartosova-neni-vec-fl4-/nazory.aspx?c=A130724_120006_ln_nazory_mc

http://www.lidovky.cz/bartosovou-ted-zabijime-uznava-sef-bulvaru-fed-/media.aspx?c=A130722_131242_ln-media_mc

http://www.pen.cz/cz/stanovy/

Autor: Lenka Siváková | úterý 29.4.2014 20:58 | karma článku: 22,06 | přečteno: 1419x
  • Další články autora

Lenka Siváková

Rozmohl se nám tu takový nešvar, děti ve školce nechtějí pít mléko!

Měla jsem tu čest zavítat na třídní schůzky do jedné školky v našem hlavním městě. Na třídní schůzce ve školce jsem předtím nikdy nebyla a tak jsem byla zvědavá, co se asi tak může projednávat, že to paním učitelkám i rodičům stojí za to, aby si udělali volné odpoledne, pro děti pořídili hlídání a vydali se do školky.

2.10.2014 v 19:11 | Karma: 30,79 | Přečteno: 3510x | Diskuse| Společnost

Lenka Siváková

Tak tedy šípková marmeláda...

Marmelád už jsem za svůj život pár udělala, však na tom také nic není, člověk vezme kupu ovoce, rozvaří ho, přidá cukr, pektin, nalije to všechno do skleniček a zavaří v tom velkém hrnci, co v něm maminka vyvářela plenky, když jsme byli malí. Vzhledem k mé úchylce všechno zkusit a umět si všechno vyrobit jsem po šípku pokukovala již delší dobu. Šípkový čaj je jasný, ale co ta marmeláda? Jak se to udělá, aby tam nebyla ta zrníčka a aby z těch tvrdých bobulek červených jako trenýrky vzniklo něco, co se dá namazat na chleba? Teď už vím, že se udělá horko těžko, ale nepředbíhejme ;-)

23.10.2013 v 20:13 | Karma: 12,59 | Přečteno: 2187x | Diskuse| Ona

Lenka Siváková

Proč to hodní kluci mají těžké?!

Ten hřejivý pocit u srdce, když vám rodiče řekli: „Ty jsi ale hodný kluk,“ zmizel někde v dáli přibližně kolem třináctého roku. Pokud jste nadále zůstávali hodnými kluky v pubertě, byli jste pro své vrstevníky pravděpodobně maminďáčci, šprti nebo minimálně divní.

24.7.2013 v 23:34 | Karma: 20,47 | Přečteno: 1529x | Diskuse| Společnost

Lenka Siváková

Kam s ním? S učitelem!

„Tohle by možná učitel neměl říkat.“ Napadlo mě dnes, když jsem o polední pauze dětem vysvětlovala, že škola není to nejdůležitější v životě. Pak mě však napadlo, že by možná naopak měl.

23.5.2013 v 22:24 | Karma: 19,97 | Přečteno: 1069x | Diskuse| Společnost

Lenka Siváková

Fejeton z vlaku

Cesta z Prahy se až do Berouna nesla v poklidném duchu knihy a čokoládových kaštanů.

24.11.2012 v 20:09 | Karma: 15,53 | Přečteno: 1226x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Objednávka USA a Británie, prohlásilo o obvinění z útoku ve Vrběticích Rusko

3. května 2024  17:35

Obvinění Ruska z podílu na výbuchu v muničních skladech ve Vrběticích v roce 2014 jsou...

Do školy v Litvínově vnikl muž. Policie ho zadržela poblíž kvůli jiné krádeži

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  17:16

Desítky policistů, hasiči i záchranáři se ráno sjeli k litvínovskému gymnáziu. Důvodem bylo...

CNN Prima NEWS vysílá už čtyři roky, k výročí připravuje nové pořady

3. května 2024

Zpravodajská stanice CNN Prima NEWS přinese divákům ke čtvrtému výročí zahájení vysílání nové...

Škody po požáru v Mionší jsou malé, prales podle hasičů zřejmě někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  16:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene
Získejte ZDARMA dětskou opalovací kosmetiku Lirene

S příjemnými hřejivými pocity ze slunečních paprsků k nám ale míří i nebezpečné UV záření. To na nás působí celoročně, a proto je důležité sebe i...

  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1327x
Zabývám se výukou cizinců v České republice, učím češtinu, ráda čtu, občas píšu, vzdělávám se v psychoterapii a výchově hlavně sama sebe a někdy i dětí ;-). Zpívám, tančím, pěstuji špenát, mrkve a bylinky, víc se mi toho zatím vysadit nepodařilo. Cestuji po Evropě a někdy snad dojde i na cesty za větší louže. Piju kávu, čaj a víno a u všeho toho si povídám s úžasnými přáteli či přítelem, které mám.